Źródło zdjęcia: link
Lubię to!

Chyba wszyscy zdają sobie sprawę, że plastik jest problemem, który dotyka nas wszystkich. W 2018 roku Komisja Europejska uchwaliła „Europejską strategię na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym”, czyli tzw. Strategię Plastikową. W gospodarce liniowej produkujemy, wykorzystujemy i wyrzucamy. W gospodarce o obiegu zamkniętym zamiast wyrzucać – zawracamy, czyli wykorzystujemy ponownie. Celem Strategii Plastikowej jest wdrożenie zrównoważonej i odpowiedzialnej gospodarki tworzywami sztucznymi. Wyznaczono również datę – rok 2030 – do której wszystkie opakowania plastikowe trafiające na rynek Unii Europejskiej będą musiały nadawać się do ponownego użycia lub recyklingu.

Opakowania po kosmetykach to tylko 5% (278 tys. ton) ze wszystkich opakowań, które są obecne w Polsce, a 26% z tych 5% to opakowania z tworzyw sztucznych (39% to papier i tektura, 24% – drewno, 6% – szkło, 3% – aluminium). Dlaczego plastik jest tak rozpowszechnionym opakowaniem? Przede wszystkim jest lekki, ale i wytrzymały. Niestety nie wszyscy wiedzą, jak poprawnie segregować odpady i plastikowe opakowania często trafiają do niewłaściwego kosza. Nawet mimo poprawnej segregacji, automatyczne maszyny do segregacji mogą plastikowego opakowania po kosmetyku nie „wyłapać”, ponieważ są zbyt małe. Takie opakowania i opakowania wielomateriałowe w Polsce trafiają do odzysku energetycznego lub na składowisko odpadów – ich recykling jest niemożliwy technologicznie lub nieopłacalny (przetwarza się głównie PET z opakowań po napojach). Recyklingowany plastik często również nie nadaje się jako opakowanie bezpośrednie dla produktu kosmetycznego. Wyjątkiem jest właśnie PET z recyklingu, ze względu na dobrze zidentyfikowane źródło przetwarzanego materiału. Taki plastik spełnia wymogi jakościowe dla opakowań dla produktów spożywczych i kosmetycznych. Opakowania z PP i PE są bardzo zróżnicowane – od słoiczków po kremie, przez kanistry po benzynie, po butelce po środku do czyszczenia toalet. Opakowania z recyklingowanego materiału z tych rodzajów plastiku w Polsce stosuje się do produktów chemii gospodarczej.

Pierwszym rozporządzeniem dla Strategii Plastikowej jest dyrektywa w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, tzw. dyrektywa Single-Use Plastics. W przypadku produktów kosmetycznych dotyczy ona przede wszystkim nawilżanych chusteczek, które zawierają włókniny z domieszką plastiku oraz mikroplastiku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Artykułów Jednorazowych i Włóknin EDANA i Cosmetics Europe przedstawiło Komisji Europejskiej propozycje oznakowania chusteczek zgodnie z zasadami tej dyrektywy (przede wszystkim oznaczenie, że danych chusteczek nie wolno spłukiwać).

Nie możemy zapominać, że opakowanie to niezbędna część kosmetyku. Nie tylko chroni produkt, ale również ma wartość sprzedażową i marketingową (atrakcyjność opakowania ma znaczenie dla wielkości sprzedaży), ale zawiera informacje ważne dla konsumenta. I to właśnie wzrost świadomości konsumentów co do oddziaływania opakowania na środowisko niejako wymusza na przemyśle kosmetycznym zmiany w opakowaniach. Dlatego ekoprojektowanie opakowań dotarło i tutaj. Ekoprojektowanie to nie tylko stosowanie opakowań mogących być wykorzystanych powtórnie, ale również wykorzystywanie innych, bardziej ekologicznych materiałów, stosowanie surowców, które można poddać recyklingowi, takie planowanie opakowania, aby można było łatwo rozdzielić elementy z różnych materiałów, stosowanie oznaczeń postępowania z odpadami.

Jakie jest więc nasze – konsumentów – zadanie? Przede wszystkim zużywać i kupować mniej. Po drugie – poprawnie segregować odpady. Obecnie wiele firm kosmetycznych – i tych małych, i wielkich koncernów, promuje ekologiczne opakowania.

 

OCEŃ CIEKAWOSTKĘ:
(1 gwiazdka -ciekawostka zupełnie mi się nie podobała,
10 gwiazdek – rewelacyjna ciekawostka, proszę o więcej takich tematów)
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars (83 votes, average: 9,20 out of 10)

Loading...

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ:

– ZERO – WASTE klik

– JAK ROZPOZNAĆ MIKROPLASTIK W KOSMETYKACH? klik

– RECYKLING OPAKOWAŃ klik

 

ŹRÓDŁA:

  1. Starzyk, Recyklowalność i ekoprojektowanie opakowań, czyli Strategia Plastikowa w branży kosmetycznej, 2020, Świat Przemysłu Kosmetycznego, 1/2020, 26-28 klik
  2. Strategia Plastikowa i Kosmetyki, Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, 2019 klik
  3. KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym, 2018, dostęp [20.04.2020] klik