Źródło zdjęcia: link
Lubię to!
Mija prawie miesiąc (od 1.07.2019) od kiedy załączniki III i IV Dokumentu Technicznego Komisji Europejskiej w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych stały się obowiązujące dla producentów i dystrybutorów. Dla organów kontroli są to niejako instrukcje postępowania.
Rozporządzenie 655/2013 opisuje zasady, którymi kierować się powinni producenci, przy tworzeniu oświadczeń na kosmetykach. Omówiliśmy je już dla Was wcześniej tutaj klik. Załączniki III i IV Dokumentu Technicznego szczegółowo doprecyzowują stosowanie terminów „nie zawiera” i „hipoalergiczny”, które staje się bardzo ograniczone. Oświadczenia, zarówno bezpośrednie jak i pośrednie (w jakiejkolwiek postaci) nie powinny sugerować, ze nie zawierają danej substancji. Możliwość umieszczenia takiej informacji wymaga spełnienia ściśle określonych warunków.
Przyjrzyjmy się przykładom, które umieszczono we wspomnianych dokumentach. Oświadczenie „nie zawiera” i jemu podobne („free from”, „wolne od”, „bez …”, itd.) muszą spełniać kryteria:
– zgodności z przepisami – np. „nie zawiera kortykosteroidów” jest niedozwolone, ponieważ żadne kosmetyki w UE nie mogą ich zawierać;
– prawdziwość informacji – jeśli oświadcza się, że produkt nie zawiera barwników albo konserwantów, to nie może zawierać żadnego składnika z tej grupy, ani substancji, która może uwalniać związek o takiej funkcji, np. „nie zawiera formaldehydu” jest niedozwolone, jeśli w składzie znajduje się składnik będący donorem formaldehydu, np. Imidazolidinyl Urea (donory formaldehydu opisaliśmy Wam tutaj klik);
– dowody – brak konkretnego składnika musi być udowodniony;
– zgodność ze stanem faktycznym – np. „nie zawiera konserwantów” na perfumach jest niedozwolone, ponieważ ten typ produktu opiera się o alkohol, będący rozpuszczalnikiem substancji zapachowych i konserwantem, przy stosowanych stężeniach alkoholu w perfumach nie jest konieczny dodatek innych środków konserwujących, „nie zawiera alergenów” jest niedozwolone, ponieważ nie można zagwarantować całkowitego braku ryzyka wystąpienia alergii, „nie zawiera konserwantów” jest niedozwolone, jeśli w produkcie obecne są składniki o działaniu przeciwdrobnoustrojowym, które nie zostały jednak wymienione w załączniku V rozporządzenia o produktach kosmetycznych (tzw. lista dopuszczonych konserwantów) – aby wykazać, że dany składnik nie chroni produktu przed kolonizacją przez mikroorganizmy, należy przedstawić odpowiedni wynik badania obciążającego (skuteczności konserwacji), „nie zawiera kompozycji zapachowej” jest niedozwolone, jeśli składnik zapachowy pełni również inną funkcję w produkcie;
– uczciwość – nie można przedstawiać w sposób negatywny składnika, który jest dopuszczony do używania w kosmetykach, a więc wszystkie oświadczenia nie zawiera parabenów/fenoksyetanolu i inne są niedozwolone, ponieważ są one bezpieczne, jeśli zostały zastosowane zgodnie z prawem kosmetycznym (więcej o parabenach w kontekście bezpieczeństwa w kosmetykach znajdziecie w naszym artykule tutaj klik),
– świadome podejmowanie decyzji – oświadczenie „nie zawiera” jest dozwolone, jeśli pozwala konsumentowi podjąć świadomą decyzję zakupową (i spełnia pozostałe kryteria), np. „nie zawiera alkoholu” w płynie do płukania ust dla całej rodziny (a więc i dzieci), „nie zawiera składników pochodzenia zwierzęcego” jeśli jest to produkt dla wegan, „nie zawiera acetonu” w lakierze do paznokci, jeśli kupujący chce uniknąć zapachu acetonu.
Oświadczenie o hipoalergiczności produktu (załącznik IV Dokumentu Technicznego) został już przez nas omówiony tutaj klik.
Jak się okazuje, data 1 lipca 2019 może być jednak różnie interpretowana.
Czy po tej dacie produkty niezgodne z aneksami nie mogą być nadal produkowane, wprowadzane do obrotu czy już w ogóle w obrocie nie powinny się znajdować? Co jeśli producent dostarczył swoje kosmetyki opisane w niezgodny sposób do hurtowni przed 1 lipca, a później nie ma wpływu na ich dystrybucję? Główny Inspektor Sanitarny stwierdza, że data ta została zaakceptowana również przez przedstawicieli przemysłu, a dwuletni okres przejściowy (od lipca 2017 roku) był wystarczającym czasem na płynne wprowadzenie koniecznych zmian. Od 1 lipca 2019 produkty oferowane konsumentom powinny więc być zgodne z wytycznymi załączników Dokumentu Technicznego, a więc nie udostępnia się i nie wprowadza na rynek produktów niezgodnych z tymi wytycznymi (a więc teoretycznie produkty już dostępne na rynku i z niezgodnymi oświadczeniami, powinny zostać zmienione). Z kolei Cosmetics Europe, związek zrzeszający producentów kosmetyków i środków higieny osobistej z Europy, stwierdza, że omawiane aneksy powinny obowiązywać tylko dla produktów wprowadzonych na rynek po 1 lipca 2019. Według ich interpretacji produkty niezgodne nie mają wpływu na bezpieczeństwo konsumentów, ale powinny one zostać wyprzedane przed 1 lipca. Rozstrzygającą rolę co do stosowania Dokumentu Technicznego oraz samej daty mają organy właściwe dla poszczególnych krajów członkowskich UE. Nie będzie jednak prewencyjnych kontroli. Dopiero w razie kontroli, jeśli zostanie stwierdzona niezgodność, producent będzie musiał wykazać, dlaczego ich użył.
My mamy nadzieję, że producenci wezmą sobie do serca wytyczne i działając w dobrej wierze, przestaną wypisywać mnóstwa niepotwierdzonych oświadczeń na etykietach i opakowaniach. Pamiętajmy, że wytyczne obowiązują również w odniesieniu do reklam kosmetyków. A jakie jest Wasze zdanie? Zrobi się większy porządek? Czy nadal będziemy oszukiwani zręcznymi hasłami marketingowymi?
OCEŃ CIEKAWOSTKĘ:
(1 gwiazdka -ciekawostka zupełnie mi się nie podobała,
10 gwiazdek – rewelacyjna ciekawostka, proszę o więcej takich tematów)
(67 votes, average: 9,10 out of 10)
Loading...
MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ:
– USTAWA O PRODUKTACH KOSMETYCZNYCH klik
– OZNACZENIA NOWYCH ALERGENÓW ZAPACHOWYCH W SKŁADZIE KOSMETYKU klik
– „NIE”JEDNA DEFINICJA KOSMETYKU NATURALNEGO klik
ŹRÓDŁA:
1. Dokument techniczny dotyczący oświadczeń o produktach kosmetycznych. Uzgodniony przez Podgrupę Roboczą ds. Oświadczeń w Komisji Europejskiej, wersja z 03.07.2017, tłumaczenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego klik
2. ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 655/2013 klik
3. Stanowisko Głównego Inspektoratu Sanitarnego dotyczące statusu i terminu stosowania dokumentu technicznego klik
4. Etyczna Komunikacja Produktu Kosmetycznego, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego klik
5. Uchańska, Nowe zasady deklaracji marketingowych produktów kosmetycznych– czy konieczne są zmiany opakowań i oznaczania?, 2019 klik
6. Słowik, Kosmetyki mniej „ekologiczne”. Przynajmniej na opakowaniach, Gazeta Prawna, 1.07. 2019 klik
Dodaj komentarz